Info Kucing Maine Coon

 

KucingMaineCoon1 Info Kucing Maine Coon

Kucing Maine Coon merupakan baka asli yang ditemui di Amerika utara, dianggarkan di pantai timur sekitar Maine. Coon berasal dari kata racoon. Kucing ini dikenali dengan jenis baka yang besar keranan berat badan kucing jantan boleh mencapai 10kg.

Nama jenis kucing Maine Coon sendiri berasal dari nama negara bahagian di USA, Maine. Tapi asal usul dari kucing ini sama sekali tidak diketahui. Yang ada hanya dongeng dan mitos sahaja. Salah satunya adalah …

KucingMaineCoon2 Info Kucing Maine Coon

Mitos Kucing Maine Coon

Sebuah cerita mengenai seorang ratu perancis yang bernama Marie Antoinette. Dia akan dihukum mati dan berusaha melarikan diri dengan bantuan Captain Samuel Clough. Marie memasukkan harta bendanya termasuk kucing berbulu panjang tersebut di dalam kapalnya. Walapunbagaimanapun,  dia gagal sampai ke USA. Kucingnya pula selamat sampai ke Wiscasset, Maine. Macam tu la ceritanya.

KucingMaineCoon3 Info Kucing Maine Coon

KucingMaineCoon4 Info Kucing Maine Coon

KucingMaineCoon5 Info Kucing Maine Coon

Kucing ini juga mampu bertahan dalam salji dan hawa sejuk sekalipun kerana memiliki bulu yang tebal dan anti air, ditambah pula dengan bulu yang sangat tebal di bahagian kaki, perut dan leher.

KucingMaineCoon6 Info Kucing Maine Coon

KucingMaineCoon7 Info Kucing Maine Coon

Jenis kucing ini mempunyai badan yang besar. Untuk kucing jantan saja beratnya antara 6-9 kg. Sedangkan untuk kucing betina 4-6 kg. Kucing ini juga mempunyai mata dan telinga besar yang berkemampuan untuk melihan dan mendengar benda yang jauh.

 

KucingMaineCoon8 Info Kucing Maine Coon

Ciri-ciri Kucing Maine Coon

 

Secara am ciri-ciri kucing Maine Coon adalah seperti berikut:

  • Badan besar dan panjang
  • Memiliki tulang dan otot yang kuat
  • Mata lebar dan oval
  • Teling besar (lebar di bawah)
  • Dahi melengkung
  • Otot pipi sangat menonjol
  • Hidung lebar dan melengkung di hujungnya
  • Ekor panjang dan lebar
  • bulunya tebal dan tahan air

Kucing ini mempunyai sifat yang suka dekat dengan manusia atau tuannya. Mempunyai sifat yang aktif dan suka berkeliaran di sekeliling tuannya. Berbeza dengan kucing parsi yang kerjanya tidur je…hoho

KucingMaineCoon9 Info Kucing Maine Coon

Membeli Kucing Maine Coon

 

Kucing maine coon untuk dijual di Malaysia adalah sekitar RM1000-RM5500 seekor. Korang boleh tengok sendiri di petfinder. Memang mahal woo.

p/s: Dulu Cik Kucing pernah membela kucing macam ni, ada orang bagi. Kucing  ni jenis setia pada tuan. Kalau nampak orang lain, cepat-cepat dia lari, sebab dia fobia dengan budak yang tarik ekor dia waktu kecik dulu hehe

 

http://youtu.be/LqxF2c0VkFE

Sumber

 

by

Related Posts

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image

13 Responses so far.

  1. atok says:

    kucing idaman atok ni
    atok recently posted..Atok KembaliMy Profile

  2. ewanrani says:

    WA BESARNYA KUCING NIE..DH SAMA BESAR DGN ORG..

    ENTRIES TERBAIKK>>>
    Kingdom Tower ketinggian 1600meter (1.6KM)


    ewanrani recently posted..KAPAL SELAM SELAMAT SAMPAI KE MELAKAMy Profile

  3. Balqis Ada Bela Kucing Ni…Ada Orang bagi Tapi Umjr die Baru 6 bulan

  4. ain says:

    saya ada seko mcmni.. comel! cici nama dia.. da macam kucing hutan!

  5. DangGebu says:

    pernah tengok kucing ni dlm pertandingan kucing di Mydin Ipoh baru2 ni, memang “mengeramkan” ramai orang kucing ni dan menang banyak anugerah
    DangGebu recently posted..Misteri Kehilangan Kucing ParsiMy Profile

  6. Seawolf says:

    Saya dulu ada kucing Maine Coon rupa dia sama dengan gambar no.7.. :D

  7. Niezy says:

    I baru tau yang kucing yang kami bela skrg rupanya baka Maine Coon,..thank you fo tha info yaa,.. ;)
    No wonder laa dia manja sangat-sangat,..hahaa :D

  8. nur natasha says:

    aku pon ada macam no5

  9. norhasidah says:

    Saya mahu matting kucing saya,usia dia sekarang 9bln, kucing saya jantan, sesiapa yang berminat sila email.

  10. yusrizan says:

    siapa ada kitten maine coon tlg bg taw…
    kalau ada yg dah dewasa pun ok sya nak tgk…

  11. Ciku says:

    Saya ada sepasang maine coon dewasa. Memang besar :). Yang betina baru je bunting…. Nanti kalau sesiap berminat boleh email saya. : faizulme.mohamed@gmail.com

Social Icons