Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

 

catbath10 Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

Memandikan kucing adalah sesuatu yang paling sukar dilakukan. Ye la…kucing kan takut air, kalau korang dapat kucing yang tak takut air tu memang beruntung la, takde la payah sangat nak mandikan diorang ni. Tapi kalau dah takut sangat ni la yang payah sikit. Kene banyak bersabar. Kebanyakkan kucing akan meronta-ronta untuk mengelak daripada dirinya dibasahkan. Disini kami ingin kongsikan bagaimana untuk memandikan kucing yang takut pada air ini…

cat bath51 Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

Pertama sekali, dapatkan syampu kucing. Ia boleh didapati dalam jenis cecair ataupun serbuk kering. Syampu jenis kering tidak memerlukan air untuk membersihkan kucing, cuma berus je.

Apabila memandikan kucing buat kali pertama jangan jadikannya pengalaman yang paling teruk bagi kucing korang, kalau tak nanti kucing tu akan takut mandi seumur hidup…LOL. Mandikan kucing korang secara perlahan-lahan supaya anda tidak mencederakannya.

cat bath Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

Memandikan kucing yang takut air boleh meninggalkan kesan trauma jika korang tidak berhati-hati, dan boleh menyebabkan kucing yang ketakutan selama beberapa hari selepas itu.

Jangan rendam kucing korang sepenuhnya, maknanya jangan curahkan air pada mukanya. Oh ya, sebelum mandi jangan lupa potong dulu kuku kucing tu, nanti habis korang kene cakar.

Kalau bilik air korang ada “rubber mat” lagi bagus, sebab kalau korang mandikan kucing korang kat situ akan menjadikan diorang berasa lebih selamat, jadi diorang kurang cenderung untuk panik dan menjadi agresif.

cat bath.224200217 std Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

Kalau dapat kucing yang macam ni korang takyah mandikan diorang, diorang sendiri akan pegi mandi.haha

410 Cat Bath Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

Cara paling simple, letak je ikan dalam tab atau baldi, nanti diorang berenang la sekali.

1 Bengal Cat looks into water in bath Teknik Mandikan Kucing Yang Takut Air

link

 
Post Tagged with ,,,,

by

Related Posts

  • Post Image
  • Post Image

17 Responses so far.

  1. Cara paling lawak letak je ikan dalam tab haha..dptkah kucing ini melawan nafsu makan ikan ?

  2. Naziman says:

    hahaha..cara last tu paling betul..haha

  3. noorsyamsul says:

    gambar 2nd last tu seperti peribahasa ‘sambil mandi minum air’…

  4. abiat says:

    As salam

    kalau nk mandikan kucing, gunakan air suam. mulakan dgn membasahkan bhgian kakinya dahulu. jgn terus ke muka (mmg blh menyebabkan trauma)

  5. budakserius says:

    Serius comel.huhu

  6. DangGebu says:

    lain dengan si manja ni, dia mintak dimandikan terutama bila kotor kerkena air longkang dsb

  7. Raja Marzuqi says:

    Yang last tu …sambil menyelam makan ikan…

  8. Pioda says:

    Assalammualaikum ^^

    setiap kali mandikan kucing saya mesti kena cakar ^^ tapi memandangkan dia comel so maafkan jelaa ^^
    thanks for the tips btw ^^//

  9. ros says:

    aksi yang sangat comel

  10. anggerik putih says:

    boboi sye mula2 jewk tkut..pas mandi ngn shower…suka jwk die..hehe

  11. ayah kacak says:

    aku biasa kena gigit semasa nak mandikan kucing macam ni
    ayah kacak recently posted..Juraian Meteor PerseidMy Profile

  12. ikwan says:

    emm kucing saye paling takot nak mandie..menjerit2x,,iss kene sabar jer

  13. anonymous says:

    kucing saya kalo mandikan guna air paip biasa takot jer dia, sejuk menggigil2. tapi kalo mandikan guna hotshower ok plak duk diam jer. siot je memilih. hahahah

  14. ayien says:

    salam..saya ada bele kucing liar yang ada anak..saya nak mandikan dia sebab badan dia ad kutu..tapi sy takut untk ptong kuku dia.mcm mana sy nak mandikn dia tnpa ptong kuku dia ?

  15. isma says:

    kucing saya suka mandi…kalau mandi 2-3 hari sekali…pakai air hangat, serta tidak pernah berontak/lari bahkan tidak berteriak2 dan tidak suka cakar2an jd tidak perlu dipegang erat2 cukup ditaruh lalu dimandikan saja…memandikan kucing jadi santai dan tidak merepotkan sama sekali…ini adalah pengalaman pertama kali selama sekian banyak saya pelihara kucing dan liat kucing orang di mandikan…

  16. manggis says:

    Mengikut pengalaman 20 sen saya..paling penting kalau nak mandikan or bagi mkn ubat dll pd kucing, ialah calm down. Kucing selalunya dapat sense kalau kita nak paksa dia buat sesuatu. Jadi, penting utk kita bertenang dan buat dgn penuh kasih syg dan keikhlasan dan berlemah lembut supaya dia tak rasa trauma dsbgnya.

  17. zam says:

    kucin yg takut air kita tembak dengan air paip jer…senang huhu

Social Icons