Menarik- March 26, 2012

Kenapa kucing mengunyah kotak? Anda pasti terkejut dengan fakta ini!

Encik Kucing
5

Memang kelakar bila kita tengok gelagat kucing apabila diorang mengunyah dan bercakar-cakaran dengan kotak. Lagi menyampah bila kucing korang buat sepah dengan sisa-sisa kotak tu grrrrr.. Nak tahu tak kenapa diorang buat macam tu? Okeh, baca kat sini kalau nak tahu kenapa…

Antara Sebab kenapa kucing mengunyah kotak:

1) Bosan

Sesetengah kucing mengunyah kotak kerana bosan. Ye la, mungkin sepanjang hari korang pergi bekerja ataupun sibuk dengan perkara-perkara lain, kucing boleh jadi tertekan ataupun mereka tidak mempunyai mainan yang sesuai untuk bermain.

 

2) Naluri

Kucing juga mempunyai naluri pemangsa untuk memburu dan membunuh. Jadi, mereka akan mengunyah bahagian kotak kadbod atau merobek dengan kuku mereka untuk memenuhi naluri ini. Kesannya, Kucing akan terkena radang gusi ataupun kehilangan gigi (patah gigi la tu)

 

3) Diet

Antara sebab lain adalah diet. Adakah kucing korang mendapat makanan yang mencukupi? Adakah makanan anda sediakan mencukupi untuk keperluan kucing anda? Periksa label makanan kucing untuk melihat apa yang ada di dalamnya. Sesetengah makanan mempunyai tambahan perasa lebih daripada pemakanan yang sebenar untuk kucing korang. Maknanya korang perlu bagi lebih daripada yang sepatutnya kepada kucing korang.

BACA JUGA  Aksi Kucing Gemuk masuk dalam Pasu

 

4) Penanda Kawasan

Sama seperti anjing yang suka untuk “menandakan tempat mereka,” kucing juga boleh meninggalkan ‘wangian’ mereka kepada benda lain. Mengunyah di atas kadbod mungkin cara kucing korang berkata “Saya berada di sini” atau “I was Here” haha

 

5) Bau Kotak

Bau kotak juga boleh menjadi satu faktor. Cuba korang ingat apa yang korang letak dalam kotak tersebut sebelum ini, mungkin bau makanan. Jadi sebab tu la diorang kunyah kotak tu.

 

Apa yang perlu dilakukan…

 

1) Pastikan kucing korang tidak tertelan kuantiti kadbod yang banyak. Periksa bibir, gigi dan gusi untuk keradangan, pendarahan, gigi yang hilang atau longgar . Jika ada gejala ini, sila hubungi doktor haiwan korang untuk pemeriksaan.

2) Sediakan mainan untuk diorang, jadi tak ada la kucing korang bosan sangat.

3) Cuba la main dengan kucing korang walaupun 5 minit. Kalau taknak main, korang derma je la kucing tu pada sesiapa yang berminat untuk menjaga diorang hoho.

 

Sumber

Cerita Menarik:

gigikucingkunyah kotakMasalahpatah

Encik Kucing • March 26, 2012


Previous Post

Next Post

Comments

  1. Dila Milin April 17, 2012 - 6:42 pm Reply

    Hehehe..thank u for the information. Baru saya tahu kenapelah kcing sy suka sgt gigit kotak. Rupa2nya dia bosan. 😀

  2. Dang Gebu June 9, 2012 - 5:38 am Reply

    owh.. baru tau. sebab kucing saye pon mcm ni jugak. lg2 kalau dia ta dapat keluar sangkar… huhu~

  3. kitylina July 7, 2012 - 7:40 am Reply

    dAh bagi mainan tp tanak main…nak main kotak gakk…caner tu??

  4. aril impian July 31, 2012 - 7:51 pm Reply

    selamat menjalani ibadah puasa…

  5. AKU LOLA KE? August 5, 2012 - 9:21 am Reply

    Patut La Kadang2 Kacing Kat Umah Aku main Gigit2 Kotak Je..
    Kesian Pulak Kat Dia…

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *

CommentLuv badge