Tips Kucing- December 6, 2011

Punca Bulu Kucing Gugur

Encik Kucing
4

Bulu Kucing

Keguguran bulu kucing boleh berlaku oleh pelbagai sebab. Sebagai seorang pemilik, ia boleh menjadi agak membimbangkan sebab tiba-tiba kita nampak kucing kita dah macam kucing kurap.

Antara sebab bulu kucing gugur adalah:

Bulu Kucing

1) Alahan kucing

Mungkin kucing korang ada alahan yang korang semua tak tahu. Alahan ni boleh datang dari permaidani, ubat-ubatan, pakaian, habuk rumah, kulapuk, hama dan debung. Lalu menyebabkan kucing gatal-gatal yang tak terhingga…hoho. Habis la bulu kucing korang hilang.

 

Bulu Kucing

 

2) Gigitan kutu

Gigitan kutu boleh menyiksakan kucingkerana bila terlampau gatal, bulu akan jatuh bukannya kutu tersebut. Jadi belilah ubat kutu ye.

BACA JUGA  Tips: Susu Penting untuk Anak Kucing

 

Bulu Kucing

Bulu Kucing

 

3) Pemakanan Tidak sihat

Sebagai pemilik, menjadi tanggungjawab kita untuk menyediakan makanan yang berkhasiat. Tak semestinya dengan membeli makanan mahal sahaja. Nanti kami akan ceritakan makanan seimbang bagi kucing.

Bulu Kucing

Jadi, pergilah ke farmasi dan dapatkan syampu yang sesuai bagi mengatasi masalah keguguran bulu kucing ni. Boleh cuba gunakan DOS Cat Shampoo, 500mL dengan harga RM4.90 sahaja. Murah tak?

 

 

Sumber artikel

Cerita Menarik:

alahananti histaminbuku bukubulubulu kucingcat shampoodoktor haiwangambar kucingmakanan seimbangPuncasyamputaktak tahutanggungjawab kitaUntuk

Encik Kucing • December 6, 2011


Previous Post

Next Post

Comments

  1. ROJAK January 22, 2012 - 8:23 pm Reply

    yang kedua tu biasa sangat berlaku kat kucing tapi nak tanya. kutu kucing adakah berkemungkinan akan melompat atas kepala kita? hisap darah orang?
    ROJAK recently posted..First Grand Prix in MalaysiaMy Profile

  2. azrai February 20, 2012 - 12:47 am Reply

    setahu sy kutu kucing xkan berjangkit dengan manusia sbb kutu nya lain2 jenis dengan manusia.. sy selalu jgak tido dengan kucing bwak masuk bilik alhamdulillah tak ada jangkitan.. tapi masalah hama tu tetap ada pd kucing jika kebersihan tidak dijaga

  3. Dila Milin April 17, 2012 - 7:00 pm Reply

    Oic…setiap kali pgang kcing, mesti akan melekat bulu2 kat seluar or baju..

  4. yusrizan June 19, 2013 - 7:38 am Reply

    sya dah cari sekitar shah alam shampo dos tu tp tak jumpa… leh bg taw tempat mn nak dpt shampoo tu

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *

CommentLuv badge