Tips Susu botol untuk Anak Kucing Baru Lahir

Ada sesetengah ibu kucing tidak menyusukan anaknya atas sebab-sebab tetentu. Ini mungkin boleh menyebabkan ank kucing tersebut mati. Oleh itu, ada sesetengah inisiatif yang boleh diambil termasuklah menyusukan sendiri anak kucing tersebut dengan menggunakan botol.

Masa yang diperlukan: 10 hingga 20 minit beberapa kali dalam sehari

Apa yang Anda Perlukan:

Cara-caranya adalah seperti berikut:

1) Rendam botol susu tersebut didalam air panas kira-kira selama 5 minit. Kemudian, sejukkan semula botol tersebut.

BACA JUGA  Teknik Komunikasi kucing dengan mudah (Bahagian 1)

2) Masukkan serbuk susu tersebut dengan jumlah yang betul. Kemudian, masukkan air panas. Pastikan air panas tersebut tidak terlalu panas. Ia haruslah 95 ° ke 100 ° fahrenheit ataupun bersamaan dengan suhu badan.

3) Ambil tuala dan bungkus anak kucing tersebut seperti bayi. cuba susukan anak kucing tersebut secara perlahan-lahan.

Tips: Jangan dongakkan kepala anak kucing tersebut, kerana susu mungkin akan masuk ke dalam paru-paru anak kucing tersebut dan boleh menyebabkan kematian.

8 Comments

Leave a Reply
  1. Saya pernah susukan anak kucing yg ditinggalkan ibunya. Masa tu umur dia dlm 2-3 minggu, jumpa tepi jln. Sangat2 ‘bercinta’ nk susukannya… Sampai sakit2 jari, puting botol susu pun habis putus kena gigit. Hehehe. Apa pun, saya cuba buat yg terbaik. Skrg dia minum susu dlm pinggan. 😀

  2. Hai…saya baru jer jumpa anak kucing 3 hari yg lalu. mak kucing dah lari ntah ke mana. sekarang sya hadapi kesukaran menyusukan anak kucing itu sebab 2 ekor tak nak menyusu dan agresif. d paksa bru nak… botol susu yg sya beli dah tk boleh guna sebab anak kucing tu tak pandai nak menyusu. mcm mn cara sya nak susukan anak kucing??

  3. nak tanya..kalau anak kucing tu asyik tolak botol camana eh? setiap kali sy kasi susu diorang still taknak.. risau la ngan kucing ni. kalau xberi susu nanti mati pulak….

  4. kucing sye baru beranak buat julung kali nyaa…y bongsu tu kelihatan lemah dn xbermaya slps dilahirkan..hari berikutnye bongsu tu dh mle bergerak2…tp die xmau menyusu…hggelaah hari nih die semakin lemah macam nak nazak da…ape perlu sye buat?…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge